Czy oceny z wychowania fizycznego zostaną zniesione? Trwają prace nad nową podstawą programową
Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowuje nową podstawę programową z wychowania fizycznego. Szczegóły zmian mają zostać ujawnione już niedługo, a jedną z rozważanych kwestii jest zniesienie ocen z tego przedmiotu. Ten pomysł wywołuje wiele dyskusji wśród nauczycieli, rodziców i uczniów.
Zwolennicy zmian
Zwolennicy zniesienia ocen argumentują, że mogłoby to zmniejszyć stres związany z porównywaniem sprawności fizycznej uczniów. Dzięki temu dzieci miałyby większą motywację do aktywnego udziału w zajęciach wychowania fizycznego. Uważa się, że brak tradycyjnych ocen mógłby również poprawić atmosferę na lekcjach, zmniejszając presję i rywalizację.
Głos przeciwników
Przeciwnicy tego rozwiązania podkreślają, że wychowanie fizyczne pełni ważną rolę w rozwoju młodzieży i nie powinno być traktowane jedynie jako forma rekreacji. Według nich konieczne jest utrzymanie ocen, które będą odzwierciedlać postępy uczniów. Proponują, by kryteria oceniania były bardziej precyzyjne i dostosowane do indywidualnych możliwości dzieci, zamiast opierać się na jednolitych wymaganiach.
Alternatywne podejścia
W niektórych polskich szkołach stosuje się już inne metody oceniania na lekcjach WF-u. Zamiast tradycyjnych stopni wprowadzono oceny opisowe, które skupiają się na informowaniu ucznia o jego postępach i obszarach do poprawy. Takie podejście zdobyło uznanie, ponieważ zmniejsza presję związaną z rywalizacją i ocenami.
Kluczowa rola nauczycieli
Eksperci zauważają, że kluczowym elementem w poprawie jakości zajęć wychowania fizycznego jest zaangażowanie nauczycieli. Wprowadzenie nowych dyscyplin sportowych, organizacja zawodów czy współpraca z trenerami mogą znacząco wpłynąć na zainteresowanie uczniów i ich chęć do uczestnictwa w zajęciach. To właśnie różnorodność zajęć oraz pasja nauczycieli mają największy wpływ na aktywność dzieci.
Cel zmian
Nowa podstawa programowa ma również na celu poprawę ogólnych kompetencji ruchowych uczniów. Badania pokazują, że wiele dzieci w wieku szkolnym ma trudności z podstawowymi umiejętnościami fizycznymi, takimi jak przewrót w przód czy skok przez skakankę. Dzięki nowym wytycznym standardy te mają być ujednolicone, a uczniowie lepiej przygotowani fizycznie. Projekt nowej podstawy programowej ma być gotowy w lutym 2025 roku. Po konsultacjach społecznych zmiany mają wejść w życie we wrześniu tego samego roku. Celem reformy jest nie tylko poprawa sprawności fizycznej uczniów, ale także wzmocnienie ich zdrowia i kondycji na przyszłość.
Źródło: Radio ZET