Co potrafi 1-miesięczne dziecko? Kalendarz rozwoju
Gdy w naszym życiu pojawia się po raz pierwszy małe dziecko, możemy czuć się zaniepokojeni lub zagubieni. Czasami wyobrażamy sobie pewne rzeczy na ten temat, czytamy poradniki, które mówią, że maleństwo może spać nawet 18 godzin na dobę, a życie pokazuje coś innego. Nietypowe ruchy i zachowania nas zaskakują, a pewnych zmian nawet nie zauważamy. Co powinno robić dziecko, które skończyło 1. miesiąc życia?
Co to są kamienie milowe w rozwoju dziecka? >>
Umiejętności 1-miesięcznego dziecka
Wraz z zakończeniem 1. miesiąca życia, kończy się okres, w którym maleństwo nazywane jest noworodkiem. Staje się wtedy niemowlakiem. Takie nazewnictwo dotyczy dzieci pomiędzy 2. a 12. miesiącem życia. Okres noworodkowy to bardzo ważny etap, dzieci są zupełnie nieporadne, często nie potrafią jeszcze porządnie chwycić piersi, a wszelkie choroby są niezwykle groźne i wymagają stałego nadzoru ze strony lekarza. Gdy maleństwo skończy miesiąc, można trochę odetchnąć z ulgą 😉. Co powinno potrafić dziecko w takim wieku?
- Odruch chwytny – dziecko powinno zaciskać rączki, gdy dotkniemy wewnętrznej strony jego paluszków. Może to być o tyle trudne do obserwacji, że w tym czasie noworodki zazwyczaj mają kurczowo zaciśnięte piąstki.
- Unoszenie głowy – gdy maleństwo leży na brzuchu, powinno być w stanie unieść głowę na kilka sekund.
- Ssanie i szukanie – po ukończeniu miesiąca, dziecko powinno dobrze ssać, a przystawione do piersi może wykonywać ruchy, jakby szukało buzią brodawki.
- Odwracanie się w kierunku światła lub dźwięku – dziecko powinno odwracać głowę w kierunku źródeł światła lub dźwięku.
- Dodatni odruch moro – cytując za Wikipedią „odruch występujący w odpowiedzi na gwałtowną zmianę położenia ciała noworodka, nagły hałas, ostry dźwięk. Noworodek reaguje energicznym wyprostowaniem kończyn górnych i dolnych, wygięciem pleców w łuk i odchyleniem głowy do tyłu, po czym zaciska pięści, a odrzuconymi wcześniej na boki rękami wykonuje powolny ruch objęcia klatki piersiowej.”
- Reagowanie na płacz – gdy dziecko usłyszy płacz innego dziecka, może zareagować płaczem.
- Skupienie wzroku – dziecko powinno potrafić skupić na chwilę wzrok na obiektach, które są w odległości około 25 centymetrów od twarzy. W tym wieku dziecko najlepiej widzi rzeczy, które są mocno kontrastowe, na przykład czarne kształty na białym tle.