Zajęcia dodatkowe dla dzieci pomiędzy 4. a 6. rokiem życia – co wybrać?
Dziś nasze dzieci mogą mieć to, o czym my, rodzice, mogliśmy tylko pomarzyć. Lekcje baletu, karate, tańca, języka obcego, tenisa, jazda konno. Ale czasami wpadamy w pułapkę próby kompensacji tego, czego my nie mieliśmy. Czy warto zapisywać dzieci na zajęcia dodatkowe pomiędzy 4. a 6. rokiem życia?
Na jakie zajęcia dodatkowe warto zapisywać dziecko w wieku szkolnym? >>
Zajęcia dodatkowe dla 4-, 5- i 6-latków
Jeżeli jesteście na przykład rodziną, w której od 5 pokoleń ćwiczy się balet, to zapewne nawet nie będziecie się nad tym zastanawiać. Jeżeli jednak jesteście całkiem zwyczajną rodziną i zależy Wam po prostu na rozwoju dziecka, można pomyśleć o jakichś ogólnorozwojowych zajęciach. Zanim jednak podejmiecie taką decyzję, porozmawiajcie z dzieckiem. Upewnijcie się, że maluch naprawdę tego chce. Ale nawet to nie będzie do końca wyznacznikiem, ponieważ niektóre dzieci podchodzą bardzo optymistycznie do każdej formy dodatkowych zajęć 😉. Jeżeli macie taki egzemplarz, który radośnie woła „TAAAAAAK!” w odpowiedzi na pytanie o jakąkolwiek aktywność, to postarajcie się wybrać coś, co najbardziej odpowiada temperamentowi i zainteresowaniom.
- Dzieci, które uwielbiają budować konstrukcje, ciągle chcą nowe zestawy LEGO i interesują się działaniem różnych rzeczy, mogą się dobrze odnaleźć na robotyce.
- Dzieci, które uwielbiają ruch, dużo biegają, wybierają zabawy wymagające dużej aktywności, mogą być zadowolone z judo – to sport, który pozwoli trochę się zmęczyć i wzmocnić całe ciało.
- Dzieci, które uwielbiają tańczyć, śpiewać, słuchać piosenek (i oglądać 4FUN KIDS 😉), pewnie dobrze się będą bawić na zajęciach z tańca.
- Jeżeli zależy Wam na nauce języków obcych, to trzeba się liczyć z tym, że będzie to miało sens tylko wtedy, gdy dziecko będzie miało nieustanny kontakt z językiem. Jeżeli zaczniecie już w wieku 4 lat, to wypadałoby to kontynuować aż do rozpoczęcia nauki w szkole, a nawet później – bardzo możliwe, że dziecko będzie mocno do przodu z materiałem i porzucenie zajęć dodatkowych oznaczałoby cofnięcie się.
Języki obce dla dziecka – kiedy najlepiej zacząć? >>
Oczywiście, można próbować w bardziej wyspecjalizowanych dziedzinach, jak na przykład gimnastyka, balet, tenis, ale trzeba się liczyć tutaj z dwoma ewentualnościami. Jeżeli dziecko zaskoczy na ten rodzaj aktywności, za jakiś czas może się pojawić konieczność bardziej poważnego podejścia do treningów. Być może będzie to 2-3 razy w tygodniu, z czasem pojawi się potrzeba większej inwestycji w sprzęt specjalistyczny. Ciężar ten będzie spoczywać na barkach rodziców. Druga ewentualność jest taka, że po roku czasu dziecko straci zapał, zrezygnuje z treningów, a nabyte umiejętności szybko odejdą w zapomnienie.
Zajęcia dodatkowe dla dzieci w tym wieku warto traktować jako dodatek i urozmaicenie, rozbudzenie pasji. Jeżeli dziecko nie przejawia chęci regularnego uczestnictwa w takich zajęciach, lepiej odpuścić, by nie zniechęcać siebie i dziecka.