Rekrutacja do szkół podstawowych na rok szkolny 2024/2025. Terminy, zasady
W pierwszym kwartale roku zwyczajowo rozpoczyna się rekrutacja do szkół podstawowych. Przez około miesiąc będzie można składać podania do szkół. Kiedy dokładnie zacznie się ten proces i jakie panują tutaj zasady?
Terminy rekrutacji do szkół podstawowych na rok 2024/2025
Nie ma jednego terminu rozpoczęcia rekrutacji. Data ta ustalana jest przez gminę.
- W Warszawie rekrutacja do szkół rozpoczęła się 5 marca.
- W Krakowie rekrutacja do szkół rozpoczęła się 1 marca.
- W Poznaniu rekrutacja do szkół rozpocznie się 8 kwietnia.
- We Wrocławiu rekrutacja do szkół rozpoczęła się 14 lutego.
- W Gdańsku rekrutacja do szkół rozpoczęła się 1 marca.
Jeżeli jesteście mieszkańcami innej gminy, niż te wymienione powyżej, informacji należy szukać na stronach urzędowych lub w Biuletynie Informacji Publicznej.
Zasady rekrutacji do szkół podstawowych
Tak jak w przypadku terminu, tak i w przypadku zasad wszystko zależeć będzie od gminy. Jedno jest niezmienne – podczas rekrutacji najważniejsza jest rejonizacja. W dużych miejscowościach istnieje możliwość sprawdzenia swojej placówki obwodowej poprzez strony urzędowe. Nie ma znaczenia kolejność zgłoszeń ani dodatkowe kryteria – jeżeli posyłamy dziecko do szkoły rejonowej, zostanie ono przyjęte w zasadzie z automatu.
Jeżeli chcemy zapisać dziecko do szkoły, która jest poza naszym rejonem, będzie to możliwe jedynie w przypadku, w którym po przyjęciu wszystkich dzieci z danego obwodu wciąż będą wolne miejsca w oddziałach. Rekrutacja odbywa się w dwóch turach – część pierwsza i część uzupełniająca. Z tej drugiej opcji będą mogli skorzystać rodzice, których dzieci nie dostały się do wybranych placówek.
W przypadku przyjmowania do szkoły dzieci spoza rejonu, szkoły określają pewne kryteria, którymi się kierują. Często istotne są tutaj kwestie takie jak: niepełnosprawność, wielodzietność, uczęszczanie rodzeństwa, miejsce pracy rodziców i tym podobne.
Należy pamiętać, że gmina ma obowiązek zapewnić dziecku miejsce w szkole, nie ma prawa dojść do sytuacji, w której dziecko nie dostanie się nigdzie.
Etapy rekrutacji do szkoły podstawowej
Jak już wspomnieliśmy, rekrutacja przebiega dwuetapowo. Pierwszy krok to złożenie wniosku – gdy dziecko znajdzie się na liście przyjętych, rodzice będą mieli określony czas na złożenie oświadczenia woli rozpoczęcia edukacji przez podopiecznego. Wtedy placówki publikują finalne listy przyjętych dzieci, a następnie rozpoczyna się rekrutacja uzupełniająca, o ile w szkole są jeszcze wolne miejsca.
Jeżeli dziecko nie zostanie przyjęte, od takiej decyzji istnieje możliwość odwołania. W terminie 7 dni należy złożyć wniosek o uzasadnienie odmowy, a po otrzymaniu takiego uzasadnienia można się odwołać.