Reforma edukacji – trzy etapy nauczania w szkołach podstawowych
Resort edukacji planuje wprowadzić kolejną dużą zmianę w polskich szkołach. Będzie to podzielenie edukacji na trzy osobne etapy. Co to właściwie będą za etapy i kogo konkretnie będzie dotyczyła ta zmiana? Zobaczcie, co już wiemy na ten temat.
Trzy etapy kształcenia
W ostatni czwartek Rada ds. monitorowania wdrażania reformy edukacji przyjęła stanowisko w sprawie nowego formatu podstawy programowej. Ściślej rzecz biorąc, konstrukcja nowej podstawy programowej dla szkół podstawowych zostanie podzielona na trzy etapy:
klasy I–III,
klasy IV–VI,
klasy VII–VIII.
Zmiany te mają wejść w życie od 1 września 2026 roku. A to dopiero początek listy proponowanych zmian.
MEN pracuje nad nową podstawą programową. Zaplanowano naprawdę duże zmiany
Jak podaje serwis Dziennik.pl, od wiosny 2024 roku MEN pracuje nad reformą edukacji i co za tym idzie, również podstawy programowej. Jej format ma się zmienić w stronę:
wprowadzenia kategorii “doświadczenia edukacyjne” – ma to ułatwić dzieciom naukę,
rozwoju kompetencji osobistych i społecznych uczniów,
zapewnienia spójności wymagań na różnych etapach nauki – dzięki temu nauczycielom będzie łatwiej planować zajęcia,
traktowania dotychczasowej podstawy programowej dla przedszkoli jako punktu odniesienia dla nowego programu,
opracowania jasnych wskazówek dotyczących poziomu szczegółowości wymagań.
Prace nad nową podstawą programową będą rozłożone w czasie. Od lutego do czerwca 2025 roku rząd będzie zajmował się programem szkół podstawowych. Następnie zaczną się prace nad podstawą programową dla szkół ponadpodstawowych.
Zmiany w podstawie programowej. Niektóre wejdą w życie od 1 września 2025 roku
Część zmian w edukacji wejdzie w życie już od początku roku szkolnego 2025/2026. Przede wszystkim ma się zmniejszyć liczba godzin religii i etyki do jednej tygodniowo. Poza tym pojawi się nowy przedmiot – edukacja zdrowotna. Obejmie ona nie tylko kwestie zdrowia i higieny fizycznej, ale i psychicznej. Co więcej, uczniowie w ramach różnych przedmiotów będą mieli zajęcia dotyczące edukacji klimatycznej. Ma to na celu zaznajomienie dzieci i młodzieży z kwestiami ekologicznymi.
Oceny szkolne w osobnym rozporządzeniu
Rada ds. monitorowania wdrażania reformy edukacji podkreśla również, że zasady oceniania powinny być uregulowane osobnym rozporządzeniem, a nie stanowić części podstawy programowej. Dzięki temu zmiany w systemie oceniania mogłyby być wprowadzane niezależnie od ewentualnych modyfikacji w podstawie programowej.
Szykują się duże zmiany w polskich szkołach, które wpłyną nie tylko na uczniów, ale także na rodziców i nauczycieli. Ministerstwo Edukacji chce dostosować system nauczania do współczesnych realiów i potrzeb najmłodszych, jednak wprowadzenie reformy w tak długo funkcjonującym modelu może okazać się wyzwaniem. Czy nowe rozwiązania zostaną zaakceptowane przez wszystkich zainteresowanych? Czas pokaże.