Edukacja klimatyczna w szkołach – zmiany we wszystkich przedmiotach
Ministerstwo Edukacji Narodowej zapowiedziało istotne zmiany w polskim systemie edukacji. Od września 2026 roku w klasach I i IV szkół podstawowych oraz w przedszkolach pojawi się edukacja klimatyczna, a rok później obejmie również szkoły ponadpodstawowe. Wiceministra edukacji Joanna Mucha podkreśla, że zmiany te są konieczne, by przygotować uczniów do życia w dynamicznie zmieniającym się świecie.
Edukacja klimatyczna na każdym przedmiocie
Wbrew spekulacjom, nie powstanie osobny przedmiot poświęcony edukacji klimatycznej. Zamiast tego zagadnienia związane z ochroną środowiska i zmianami klimatu będą pojawiać się w ramach istniejących przedmiotów. Joanna Mucha podkreśla, że kluczowe jest podejście interdyscyplinarne – temat ma być obecny w różnych kontekstach, od geografii i biologii, przez matematykę, aż po historię.
Przykładowo, na lekcjach historii uczniowie mogą analizować wpływ zmian klimatycznych na cywilizacje, a na matematyce interpretować dane dotyczące emisji CO₂. To podejście ma pomóc w zrozumieniu, jak szeroki wpływ na życie ludzi ma ekologia i klimat.
Holistyczne i lokalne podejście
MEN podkreśla, że edukacja klimatyczna ma być nie tylko interdyscyplinarna, ale również lokalna. Uczniowie będą zachęcani do obserwacji swojego najbliższego otoczenia, analizowania problemów środowiskowych w ich „małej ojczyźnie” i podejmowania działań na rzecz swojej społeczności. Wprowadzenie tych zmian ma również dać dzieciom poczucie sprawczości, co jest niezwykle ważne w budowaniu postawy obywatelskiej.
Szkolenia dla nauczycieli
Aby skutecznie wdrożyć edukację klimatyczną, konieczne będą szkolenia dla nauczycieli. Zespół powołany przez MEN liczy 36 specjalistów z różnych dziedzin – w jego skład wchodzą naukowcy, nauczyciele akademiccy, aktywiści i edukatorzy ekologiczni. Są wśród nich m.in. prof. Szymon Malinowski, Piotr Siergiej z Polskiego Alarmu Smogowego oraz Dominika Lasota. Trzy nauczycielki z zespołu mają zadbać o to, by wprowadzane treści były dostosowane do realiów szkolnych.
Nowa podstawa programowa od 2026 roku
Zmiany w edukacji klimatycznej zostaną wprowadzone wraz z nową podstawą programową. Od 1 września 2026 roku obejmą przedszkola i klasy I oraz IV szkół podstawowych, a od 2027 roku – także szkoły ponadpodstawowe. Ministerstwo zaznacza, że konkretna liczba godzin poświęconych na te zagadnienia nie została jeszcze określona, jednak ich obecność w wielu przedmiotach ma zapewnić uczniom kompleksowe przygotowanie do życia w zmieniającym się świecie.