800 plus: przegapiony termin składania wniosków? Czy i jak można odzyskać niewypłacone pieniądze?
Kolejne okresy rozliczeniowe świadczenia 800+ zaczynają się w środku roku. A co jeżeli ktoś nie złożył wniosku w terminie? To może oznaczać utratę pieniędzy, warto jednak przybliżyć, o jakich terminach tutaj mowa.
Termin składania wniosków o 800 plus
W obecnym okresie rozliczeniowym (1.06.24 r. – 31.05.2025 r.) istotne są dwa terminy – 30 kwietnia oraz 30 czerwca. Złożenie wniosku do 30 kwietnia gwarantuje ciągłość wypłat. Złożenie go później nie oznacza jeszcze strat, konsekwencją tego może być nieco późniejsze otrzymanie świadczenia za czerwiec.
Aby nie przepadły żadne pieniądze, wniosek należy złożyć do 30 czerwca 2024 roku. Ponieważ robi się to za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS (link >>), bankowości internetowej lub portalu Emp@tia, wniosek można złożyć o dowolnej porze dnia lub nocy — byle przed północą. Wniosek złożony nawet sekundę po północy 1 lipca to już wniosek po terminie. To natomiast oznacza utratę świadczenia za czerwiec.
800 plus – termin składania wniosków na okres rozliczeniowy 2024/2025 >>
Złożenie wniosku w terminie daje gwarancję, że wnioskodawca otrzyma świadczenie za cały okres rozliczeniowy.
Co się dzieje, gdy wniosek o 800 plus złożysz po terminie
Jeżeli wniosek zostanie złożony w lipcu, to świadczeniobiorca otrzyma środki z programu, ale od miesiąca, w którym złożył wniosek. Oznacza to, że pieniądze za czerwiec przepadną. Jeżeli wnioskodawca złoży wniosek w sierpniu, to również za lipiec nie otrzyma wypłaty świadczenia – pieniądze będą wypłacane od miesiąca, w którym złożono wniosek, bez możliwości wyrównania. Trzeba się też liczyć tutaj z opóźnieniem w wypłatach, środki będą jednak wyrównane.
Czy można odzyskać niewypłacone pieniądze w ramach 800 plus?
Nie ma takiej możliwości. Świadczenie ustalane jest od miesiąca złożenia wniosku do końca okresu rozliczeniowego. Nie ma podstawy prawnej do tego, by ubiegać się o wyrównanie świadczenia za minione miesiące, jeżeli wniosek nie został złożony w wymaganym terminie.
Kiedy spodziewać się wypłaty świadczenia 800 plus?
Od kiedy wypłatą świadczenia zajmuje się ZUS, rodzice mogą spodziewać się zmian w kwestii terminu wypłaty. Dla każdego świadczeniobiorcy przydzielany jest losowo jeden z terminów: 2, 4, 7, 9, 12, 14, 16, 18, 20 i 22 dzień każdego miesiąca. Będzie on obowiązywać przez cały okres rozliczeniowy, czyli każdego miesiąca tego samego dnia pieniądze pojawią się na koncie rodziców lub opiekunów.